Reportáž z výstavy ve Fóru

Úvod » Kdo jsme » Aktuality » Reportáž z výstavy ve Fóru

Výstava Čs. legie 1914–1920

Poté, se co výstava Čs. legie 1914–1920 představila v řadě míst České a Slovenské republiky, mj. v Praze, Olomouci, Moravské Třebové, Bratislavě, Trenčíně či Košicích, našla tentokrát 8. května 2012 prostor v Obchodním centru FORUM v Liberci.

Instalaci a vernisáž výstavy zajistila Krajská jednota ČsOL Libereckého kraje, která pro tento projekt získala podporu Ministerstva obrany ČR, Libereckého kraje, samotného OC FORUM Liberec a také 31. brigády radiační, chemické a biologické ochrany, Aliance military clubs ČR a Muzea obrněné techniky Smržovka. Před zahájením výstavy jsme mohli spatřit v prostoru mezi OC Forum a Domem kultury ukázky historické a soudobé techniky, děti šplhající na bojová vozidla a malé řidiče za jejich volanty. A v samotné vstupní hale obchodního centra, kde jsou panely umístěny hned vedle reklam na kvalitní zboží, hodně zvědavých zájemců o to, co se tu bude dít.

Autor výstavy

Autorem výstavy je br. Milan Žuffa-Kunčo, který na 19 panelech přibližuje dramatickou historii čs. legií a jejich nezpochybnitelný podíl na vzniku samostatného československého státu. O tom, že dokáže zaujmout, jsme se mohli přesvědčit přímo na místě – jeho odborný výklad poslouchali se zájmem nejen studenti místních škol (asi sem tak trochu navelení), ale také mnozí další občané kteří se vydali za nákupy do obchodního centra.
Slavnostní vernisáže výstavy se zúčastnili představitelé Československé obce legionářské, váleční veteráni z Prahy a Libereckého kraje a další hosté. Náměstek hejtmana Libereckého kraje Martin Sepp ve svém úvodním projevu vyzdvihl mimořádnost této výstavy a zdůraznil podporu takovým aktivitám. Zde je třeba říci, že právě s ním se krátce předtím zástupci ČsOL setkali na krátké pracovní schůzce, aby projednali podporu Libereckého kraje nejen této výstavě, ale i další činnosti ČsOL v kraji. Přestřižení stuhy, vystoupení pěveckého souboru, přípitek s veterány. Pak už se slova ujal autor výstavy Milan Žuffa-Kunčo, který přítomným návštěvníkům podal u každého panelu výstavy krátký výklad.

Co bylo k vidění

Na vernisáži jsme mohli spatřit akademického malíře Pavla Vavryse, který se jako snad jediný z českých umělců věnuje ve své malířské tvorbě právě tematice československých legií. A libereckou výstavu doplnil několika svými pracemi, jež představují malířský cyklus obrazů připomínajících slavnou dobu československých legionářů. Obrazy vypadají jako žertovně malované terče, které se v předminulém století používaly pro zábavnou střelbu domobrany, nebo-li ostrostřelců. V lyrickém podání Pavla Vavryse jsou však daleko vážnější – zobrazují nálady tehdejší doby a skutečnosti následující po ní. Akademický malíř Pavel Vavrys je zde vystavil na své náklady, bez nároku na jakýkoli honorář.
V průběhu vernisáže unikátní výstavy v Liberci proběhla beseda s válečným veteránem brigádním generálem Alexandrem Beerem.

Výstava v Obchodním Centru FORUM v Liberci byla realizována ve dnech od 8. 6. 2012 do 9. 7. 2012.

Součástí slavnostní vernisáže byla výstava vojenské techniky.